Sklep z chustami akrobatycznymi i hamakami do aerial jogi

Szukaj

10 zasad, dzięki którym dokonasz dobrego zakupu chusty / hamaka akrobatycznego.

Justyna, 6 sierpień 2019
10 zasad, dzięki którym dokonasz dobrego zakupu chusty / hamaka akrobatycznego.


W tym artykule przeczytasz:

1. Kto może ćwiczyć na chuście akrobatycznej/hamaku (od jakiego wieku)?
2. Jak obliczyć długość hamaka do pomieszczenia (hamak 5 m vs 6 m vs 7 m)?
3. Jak dobrać długość chusty do pomieszczenia?
4. Minimalna wysokość pomieszczenia pod hamak/chustę.
5. Czy kupować zestaw do mocowania (jaki)?
6. Jak długo wytrzyma hamak?
7. Czym różni się hamak od chusty?
8. Jak zapewnić bezpieczeństwo dziecku podczas ćwiczeń?
9. Czy można podwieszać chustę/hamak na dworze?
10. Gdzie znaleźć ćwiczenia tańca w powietrzu?


1. KTO MOŻE ĆWICZYĆ NA CHUŚCIE AKROBATYCZNEJ / HAMAKU (OD JAKIEGO WIEKU)?

Od kiedy można ćwiczyć:
Taniec w powietrzu ćwiczą nawet maluchy.
Bezpieczny sprzęt (zwłaszcza hamaki) z powodzeniem może służyć do zabawy najmłodszych.

My regularne ćwiczenia i trening polecamy od 8 roku życia: dla dzieci, których kręgosłup i mięśnie są już bardziej ukształtowane.

Kiedy uważać:
Jeśli mamy problemy z kręgosłupem, czy przebyte kontuzje zawsze informujmy instruktora przed zajęciami.
Sprawdźmy, czy odradzi nam trening, lub zaproponuje alternatywne ćwiczenia.
Słuchajmy swojego ciała i nie zmuszajmy się do ćwiczeń zbyt obciążających nasz organizm.
Osoby z problemami z ciśnieniem, padaczką, chorobami tarczycy, lub kobiety w ciąży najpierw powinny zasięgnąć opinii specjalisty i również poinformować instruktora przed zajęciami.

1. Młodsze dzieci – polecamy hamaki dedykowane dzieciom, idealne do:
- wypoczynku (można w nim usiąść i się położyć),
- zabawy
- prostych ćwiczeń
Przejdź do: Hamak - zestaw dla dzieci

2. Starsze dzieci – hamak, lub chusta:
- ćwiczenie bardziej skomplikowanych figur na chuście i hamaku
- rozciąganie (tu więcej możliwości daje chusta)
Przejdź do: Hamak - zestaw dla dzieci

3. Dorośli: hamak do jogi, hamak/chusta do tańca w powietrzu:
- osoby, które chcą ćwiczyć aerial jogę, mogą znaleźć gotowe zestawy do ćwiczeń w domu
Przejdź do: Hamak do aerial jogi
- hamak / chusta do tańca w powietrzu – idealne do ćwiczeń i rozciągania
Przejdź do: Długi hamak/chust



2. JAK OBLICZYĆ DŁUGOŚĆ HAMAKA DO POMIESZCZENIA (HAMAK 5 m vs 6 m vs 7 m)?

1. Niskie pomieszczenia np. w bloku (2,5 m – 3 m wysokości):

a) hamak 5 m
– do podwieszenia w suficie, lub w futrynie drzwi (5 m = 3 m to węzły, 2 m to faktyczna wysokość do ćwiczeń)
- Z 5 m materiału około 3 m tworzy węzły, więc po podwieszeniu hamak można w nim swobodnie usiąść i/lub wykonywać pozycje odwrócone gdyż wisi na wysokości ok 80 cm-1 m nad podłogą.

b) hamak 6 m
– do umocowania w suficie, mieszkanie powyżej 2,5 m
- Po podwieszeniu umożliwi nam wykonywanie figur odwróconych i pozycji stojących, ponieważ będzie dłuższy niż hamak 5 m.

2. Kamienica, lub dom (sufit na 3,5 m – 4 m i wyżej)
- hamak 7 m

Hamak można kupić w gotowym zestawie (także z długością na zamówienie)
Przejdź do: Hamak w zestawie

Można też zrobić własny, o pasującej nam długości:
kupując materiał na metry:
Przejdź do: Materiał na metry
i osprzęt
Przejdź do: Osprzęt

WAŻNE: Sprzęt wieszamy min. 1,5 – 2 m od ściany i mebl



3. JAK DOBRAĆ DŁUGOŚĆ CHUSTY DO POMIESZCZENIA?

1. Niskie pomieszczenia np. w bloku (2,5 m – 3 m wysokości):
- sufit na 2,5 m – chusta min. 3,5 m (wysokość pomieszczenia x 2 plus min. 1 m)
- sufit na 3 m – chusta min. 8 m

Na krótkiej chuście najlepiej ćwiczyć rozciąganie, wzmacnianie mięśni, węzły, figury statyczne.

2. Kamienica, lub dom (sufit na 3,5 m – 4 m i wyżej)
- np. sufit na 3,5 m – chusta min. 9 m

Na takiej chuście najlepiej ćwiczyć rozciąganie, wzmacnianie mięśni, wiązania ciała, węzły, figury statyczne, ewentualnie „upadki” w miejscu (bez zsuwania się/spadania w dół)

3. Wyższe pomieszczenia
- długość: analogicznie do poprzednich wyliczeń

W pomieszczeniach min. 5 m wysokości można już ćwiczyć figury dynamiczne i spadki (oczywiście dostosowane do wielkości pomieszczenia)

Polecamy wybrać raczej dłuższą chustę.
Im więcej materiału, tym więcej możliwości plątań, a materiał leżący na podłodze nie będzie nam przeszkadzał.

WAŻNE: Sprzęt wieszamy min. 1,5 – 2 m od ściany i mebli



4. MINIMALNA WYSOKOŚĆ POMIESZCZENIA POD HAMAK/CHUSTĘ:

W każdym mieszkaniu / domu, można powiesić chustę, dopasowaną długością do wysokości pomieszczenia.
Na krótkich chustach można ćwiczyć figury nie wymagająca zsuwania się, czy spadania.
Na długich chustach możemy ćwiczyć także „spadki”.



5. CZY KUPOWAĆ ZESTAW DO MOCOWANIA (JAKI)?

Hamaki i chusty można kupić w zestawach z osprzętem (karabinek, ósemka alpinistyczna).
Jednak, żeby przymocować je do sufitu, futryny, belki, musimy mieć jeszcze sprzęt do mocowania.

1. Sufit z betonu, lub żelbetonu:
Należy kupić zestaw do mocowania w suficie, taki jak ten:
Przejdź do: Zestaw do montażu w suficie

1 a. Sufit ceglany:
W latach 90 budowano bloki z sufitami ceglanymi, najczęściej nazywanymi AKERMAN, TERIVA lub KLEIN i do nich się nie podwieszamy 
(cegła się kruszy i po jakimś czasie nasze stanowisko się obluzuje.)

2. Belka konstrukcyjna, którą można „objąć” taśmą:
Potrzebne będą taśmy/lonże alpinistyczne, do kupienia w sklepach wspinaczkowych/alpinistycznych
Wytrzymałość, min. 2,2 kN
Np. takie:
Przejdź do: Lonże

WAŻNE: Do zabezpieczenia belki i taśmy przed przecieraniem: należy obłożyć belkę matą, lub wykładziną w miejscu podwieszania sprzętu.


3. Belka, której nie da się „objąć”.
a) Do ćwiczeń statycznych (np. rozciąganie):
Można próbować haki jak do huśtawek, do drewna (wytrzymałość min. 2,2 kN), ale sprawdzać ich stan co najmniej 1 raz w tygodniu.

b) Do regularnego treningu:
Dla bezpieczeństwa polecamy odsłonić belkę i zrobić obejmę, lub zainstalować hak „na wylot”.

4. Futryna.
a) Drewniana:
Instalujemy „hak na wylot” ( oczko haka jest z 1 strony futryny, a z drugiej strony są śruby kontrujące - żeby się hak nie wykręcał).

b) Z cegły:
NIE PODWIESZAMY SPRZĘTU!

( Cegła się kruszy i po jakimś czasie nasze stanowisko się obluzuje.



6. JAK DŁUGO WYTRZYMA HAMAK / CHUSTA?

My dajemy gwarancje na materiał na 2 lata (przy prawidłowym użytkowaniu).
Na osprzęt - na 2 lata (wg danych producenta).

WAŻNE: Osprzęt - po 2 latach należy zbadać u specjalisty lub wymienić na nowy.

Kiedy wymienić hamak?
1. Jest zbyt rozciągnięty do ćwiczeń, nie zbiega się w praniu.
2. Materiał staje się „cieńszy”.
3. Dziury, czy „oczka” (od zaczepiania metalowymi i ostrymi częściami ubrania) – zmniejszają wytrzymałość hamaka.
4. Dziury/ przetarcia na węzłach (rozwiązujmy je do każdego prania i sprawdzajmy ich stan).

Zniszczony materiał:



7.

CZYM SIĘ RÓŻNI HAMAK OD CHUSTY?

Hamak:

- Hamak to materiał złożony w pół, w formę hamaka/huśtawki. Na końcach ma zawiązane węzły, przez które przełożone są karabinki.

Co zrobimy tylko na hamaku:
- swobodnie poćwiczymy aerial jogę
- wygodnie usiądziemy, lub się położymy
- możemy go używać, jak huśtawkę 


Chusta:

Chusta i hamak to taki sam materiał, zawiązany w inny sposób:
- Chusta to materiał „złapany” w połowie, podwieszony za pomocą ósemki alpinistycznej.
Wolne końce materiału znajdują się na podłodze.

Co zrobimy tylko na chuście:
- węzły
- figury wymagające 2 części materiału
- więcej rodzajów szpagatów, niż na hamaku
- więcej rodzajów „spadków”, niż na hamaku
- wiele rodzajów wejść / zejść

Hamak można zamienić w chustę i odwrotnie.
Jak to zrobić i jak je prawidłowo podwieszać, przy użyciu karabinków, lub karabinka i ósemki, dowiecie się z tego tutorialu:
Przejdź do: TUTORIAL OBSŁUGI SPRZĘTU AERIAL



8. JAK ZAPEWNIĆ DZIECKU BEZPIECZEŃSTWO PODCZAS ĆWICZEŃ?

Hamaki i chusty akrobatyczne są atestowane i bezpieczne, pod warunkiem, że spełnimy kilka zasad.

1. Mocowanie:
- Sprzęt mocujemy, używając odpowiedniego sprzętu (zestawu do wieszania w suficie, lonż lub haków do drewna do belek konstrukcyjnych).
Szczegółowe informacje w pkt. 5.

2. Osprzęt:

- Jeśli nie kupiliście hamaka / chusty w zestawie, pamiętajcie o dokupieniu profesjonalnego osprzętu alpinistycznego (nigdy nie budowlanego!)
Przykładowy osprzęt znajdziecie tutaj:
Przejdź do: Osprzęt

3. Materac:
Dla zabezpieczenia dziecka w razie upadku polecamy:
- cienki materac gimnastyczny (5 mm lub grubszy)
WAŻNE: Jedynie materace gimnastyczne są atestowane i zapewnią bezpieczeństwo.


4. Strój:
- Zasłonięte: pachy, lędźwia, pachwiny, przestrzeń pod kolanami – przy zsunięciach i „spadkach” łatwo o bolesne obtarcia materiałem.
- Brak biżuterii i ostrych ozdób odzieży – takie elementy mogą uszkodzić i osłabić materiał chusty/hamaka.

3. WAŻNE!
Nigdy nie zostawiajmy dziecka bez opieki podczas ćwiczeń/zabawy w powietrzu.
Nie tylko upadki, czy dynamiczne figury mogą być potencjalnie niebezpieczne.
Dziecko może się też zaplątać w materiał i nie umieć samemu zejść.



9. CZY MOŻNA PODWIESZAĆ CHUSTĘ/HAMAK NA DWORZE?

Chustę i hamak można podwieszać na dworze.
Istnieje kilka opcji:

1. Polecamy


Specjalistyczną konstrukcję, którą można postawić w dużym ogrodzie, czy na działce. Można ją kupić, lub wypożyczyć.
Więcej informacji o konstrukcji:
Przejdź do: Wynajem i kupno konstrukcji


2. Polecamy też:
Jeśli mamy własny ogród, lub większą działkę i chcemy powiesić sprzęt na drzewie, powinniśmy upewnić się, że wybrane drzewo jest bezpieczne, zlecając ekspertyzę dendrologiczną.
Na przykład:
Przejdź do: Ekspertyzy dendrologiczne

WAŻNE: drzewa, wyglądające na mocne, mogą być chore i kruche, czego nie zobaczymy gołym okiem! Takie drzewo w każdej chwili może pęknąć, a dziecko spaść razem ze sprzętem.


3. Jak podwieszać sprzęt na drzewie?
Jeśli mamy już pewność, że wybrane drzewo jest bezpieczne, możemy podwieszać sprzęt.
Prosty sposób podwieszania znajdziecie w tym tutorialu:
Przejdź do: Tutorial - jak podwieszać sprzęt na drzewie
 



10. GDZIE ZNALEŹĆ ĆWICZENIA TAŃCA W POWIETRZU?

1. Zajęcia stacjonarne:
W wielu miastach Polski możemy już znaleźć zajęcia z tańca w powietrzu dla dzieci i dorosłych.
Na wrzesień planujemy duży zbiorczy artykuł o szkołach akrobatyki powietrznej w całej Polsce.
⬇⬇⬇
Jeśli nie chcecie przegapić tego artykułu, możecie zapisać się na nasz newsletter.
Przy okazji dostaniecie tutorial o wieszaniu i obsłudze naszego sprzętu:
Przejdź do: Zapis na newsletter

Na co zwrócić uwagę?

- Wykształcony instruktor na zabezpieczonej sali najlepiej wyjaśni, jak wykonywać figury, przygotuje nasze ciało na trening i pomoże uchronić się przed kontuzją
- Sprawdźmy przed rozpoczęciem kursu, jakie kwalifikacje ma instruktor (gdzie się uczył, czy ma uprawnienia do nauczania/ pracy z dziećmi)
- Dowiedzmy się jak jest zainstalowany sprzęt a także czy organizator zajęć ma odpowiednie ubezpieczenia, czy używane są materace, czy zajęcia rozpoczynają się od rozgrzewki a kończą rozciąganiem.

2. Filmiki instruktażowe:
Ćwiczenia wzmacniające i rozciągające, wyjaśnienie figur i sekwencji – wciąż powiększa się nasza baza wideo – tutoriali.
Część z nich jest już dostępna na naszym kanale youtube:
Przejdź do: Youtube

3. Filmiki w sieci:

WAŻNE!

Uważajmy próbując powtórzyć ćwiczenia/figury, które widzieliśmy w internecie.

Ostrożność należy zachować nawet przy wykonywaniu ćwiczeń z tutoriali, ale powtarzanie figur, które ktoś wykonał i sfilmował może skończyć się kontuzją.

Nie wiemy, jakie przygotowanie fizyczne, wiedzę i mocowanie sprzętu ma osoba na wideo.
Pamiętajmy też, żeby nigdy nie ćwiczyć samemu.



Mamy nadzieję, że ten artykuł będzie dla Was przydatny.
Wkrótce zamieścimy kolejne merytoryczne wpisy.

Pozdrawiamy serdecznie,
ekipa Tańca w Powietrzu





Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów