Rozpoczął się rok szkolny, a wraz z nim początek zajęć dodatkowych. Wiele miejsc aerial jogi i tańca w powietrzu, akrobatyki i gimnastyki na szarfach czy kołach już zaprasza na zapisy na swoje zajęcia. Pisaliśmy w zeszłym roku artykuł z poradami – na co zwrócić uwagę przy wyborze zajęć dla siebie/dziecka. (link tutaj).
W Tym artykule dowiesz się, jakie cechy posiadają instruktorzy i które z nich mogą jeszcze bardziej pomóc w rozwoju umiejętności. Skupimy się też na języku – sposobie komunikacji podczas zajęć. W Kolejnym artykule powiemy o sposobie dawania wskazówek i wspieraniu progresu uczniów.
Jeśli jesteś instruktorem i przygotowujesz plan zajęć, sprawdzasz sprzęt, szykujesz się do nowego roku z uczniami – sprawdź czy masz dopracowane wszystkie aspekty idealnego instruktora;)
Zakładamy, że jako instruktor posiadasz i zapewniasz:
Oczywiście każdy dobry nauczyciel umie to, czego uczy. Posiada umiejętności i doświadczenie a często też odpowiednie uprawnienia do prowadzenia zajęć.
Jeśli jesteś instruktorem pochwal się tym wszystkim Twoim uczniom, umieść te informacje na stronie czy fb, powiedz o tym rodzicom…
Jeśli jesteś rodzicem lub uczniem sprawdź – zapytaj – jakie doświadczenie i kwalifikacje mają instruktorzy w danej szkole/studio.
Dobry nauczyciel zapewni bezpieczeństwo podczas każdego treningu. Będzie miał oczy dookoła głowy i zaplanuje trening dobierać poziom trudności ćwiczyć do możliwości uczniów.
Jeśli jesteś instruktorem pamiętaj o tym.
Jeśli jesteś rodzicem a nie znasz się na tym kompletnie – porozmawiaj z instruktorem lub właścicielem studio, poproś o wyjaśnienie, dane, certyfikaty, atesty, dowiedz się o ubezpieczenie….
Jeśli jesteś rodzicem – przeczytaj poniższy akapit i obserwuj instruktorów albo zastosuj poniższe rady w swoim życiu – działają nie tylko na sali akrobatycznej;)
Jeśli jesteś instruktorem zastanów się w jaki sposób mówisz do swoich uczniów:
- Czy używasz klarownych zwrotów? Czy poprawnie nazywasz części ciała? Czy posługujesz się nazewnictwem figur? Na pewno tak. To teraz spójrz na to, w jaki sposób budujesz zdania – czy potrafisz np. wyjaśnić co ma zrobić, twój uczeń BEZ pokazywania?
- Zastanów się nad używaniem słów TRUDNY, ŁATWY – czy kategoryzowanie figur i ćwiczeń w ten sposób pomaga czy utrudnia to Twoim uczniom?
- Jak często używasz słowa NIE? Wiesz, że nasz mózg odczytuje zdania negatywne bez słowa NIE czyli: „Nie bój się” zostaje odebrane: „Bój się”. Sprawdź jak możesz zmienić swój język podczas zajęć;) Możesz wykorzystać moc „nie” mówiąc do nieśmiałego ucznia: „Na pewno Ci się NIE uda”
- TAKALE i NIEALE
- Czy wiesz, że to co powiesz w zdaniu przed słowem „ale” mózg kasuje i skupia się na 2 części zdania. Możesz używać tego świadomie lub nieświadomie. Np. jeśli powiesz: „Dobrze zrobiłeś 1 ruch, ale potem zgiąłeś nogi” sprawi, że nogi zostaną w pamięci dłużej niż 1 pochwała. Możesz to odwrócić mówiąc: „Trochę zgiąłeś nogi, ale pierwsza część wyszła ci bardzo ładnie”
- SPRÓBUJ
- Oh trudne słowo zakorzenione w naszym przyzwyczajeniu. Spróbuj oznacza podjęcie próby a nie dokonanie czegoś. Nasz mózg kojarzy to jako podjęcie próby- najczęściej nieudanej. Jakże często jednak słyszymy: „Spróbuj, to proste”, „spróbuj jeszcze raz”…. Ciekaw czy uda ci się na zajęciach zamienić ten zwrot na inny? Proponujemy: „sprawdź”, „zrób to/tak”, „powtórz to ćwiczenie”.
- Mamy nadzieję, że ten artykuł sprawił, że spojrzysz na zajęcia trochę inaczej (jako rodzic czy instruktor czy uczeń). W naszych szkoleniach mówimy o tych zasadach komunikacji, jeśli o nich wiesz, to super. Jeśli właśnie się dowiedziałeś – sprawdź jak zadziałają u ciebie. Jeśli się z nimi nie zgadzasz – napisz nam o tym – chętnie poznamy inne podejścia do prowadzenia zajęć. Nasze sugestie nie są jedynym dobrym rozwiązaniem – jest ich wiele;)
Mamy nadzieję, że ten artykuł był dla Was przydatny.
Wkrótce zamieścimy kolejne merytoryczne wpisy.
Pozdrawiamy serdecznie,
ekipa Tańca w Powietrzu